LinkedIn - værn om dit netværk, og brug det med omtanke!

Det er mit budskab med baggrund i den undersøgelse, jeg har lavet i mit eget personlige netværk på LinkedIn omkring holdninger og brugen af netop LinkedIn i efteråret 2013.

Ideen til at gennemføre undersøgelsen har egentlig sit udspring i min egne irritation over nogle enkelte kontakter, der fylder uforholdsmæssigt meget i min nyhedsstrøm - enten med meget overdrevet selvprofilering eller deling af ligegyldige opdateringer à la: ”Jeg vil gerne se, hvor langt ud mit netværk kommer - synes om denne opdatering”. Jeg tænker, er det mon bare mig, der har det sådan? – og så er ideen om at spørge mit netværk født.

Undersøgelsen viser blandt andet, at helt overordnet bruges LinkedIn primært til at holde kontakt med professionelle relationer, kollegaer og studiekammerater, og knap halvdelen anvender LinkedIn til jobsøgning, referencer, CV og lign. En stor del bruger LinkedIn til henholdsvis at søge samarbejdspartnere og markedsføring af egne kompetencer. Langt de fleste er aktive på LinkedIn ved at deltage i grupper, at søge og finde nye kontakter, og følger interessante og relevante virksomheder.

Jeg synes selvfølgelig, det er rart at se, at over halvdelen bliver irriteret, når personer i deres netværk deler en opdatering, der udelukkende har det formål at få folk til at ’synes om’, og at hele 78 % ikke mener, man bør bruge LinkedIn til at dele eller poste personlige hilsner eller ’for sjov’-opdateringer. HURRA – jeg er ikke alene, men det er alligevel ikke så mange, der har fundet det nødvendigt, at skjule nogle kontakter i nyhedsstrømmen, fordi de ’spammer’. Dog er der en, der skriver ”Jeg har valgt at "hide" personer som jeg føler spammer på Linkedin. Til gengæld finder jeg tit værdifulde links posted af de forbindelser, jeg har. Lidt på samme måde som jeg anvender Twitter”.

At LinkedIn er kommet for at blive – er der vist ingen, der er i tvivl om, men det er interessant at se, hvor meget fart, der er på. Næsten 70 % er begyndt at bruge LinkedIn meget mere i løbet af det seneste år, og 75 % mener, at de vil komme til at bruge det endnu mere i fremtiden. Og det vil komme til at gå endnu stærkere i relation til virksomhedsdelen, for knap halvdelen af de adspurgte har en virksomhedsside på LinkedIn.

Jeg aktiverede mit netværket gennem inMail, med en opdatering og i en relevant gruppe – beskrev formålet med undersøgelsen, og stillede i øvrigt resultatet til rådighed for interesserede, som tak for hjælpen. Jeg var privilegeret – mange var hjælpsomme og besvarede spørgeskemaet, og der var også mange, der efterfølgende gerne ville modtage resultatet af undersøgelsen.

Et eksempel på, hvordan jeg mener man kan anvende LinkedIn aktivt uden at misbruge sit netværk. Jeg er meget opmærksom på ikke at spame mine forbindelser – jeg tænker over, hvilke opslag jeg synes om, hvilke opslag jeg deler, og hvor mange ad gangen. LinkedIn fungerer stadig således, at alle aktiviteter – også i grupperne – deles med alle forbindelser, og er man meget aktiv, kan man komme til at fylde rigtig meget i forbindelsernes nyhedsstrøm. Det kan også være en god idé, at gøre dine aktiviteter ’ikke-synlig’, inden du begynder at lave mange ændringer på din profil, for at undgå at spame dine kontakter. Det gør du nemt ved at vælge "Konto" og "indstillinger"øverst til højre, og herunder "Privatliv" og "indstillinger".

Under Profil og privatlivsindstillinger vælger du "Gør din aktivitet synlig/ikke-synlig", og fjern det lille flueben i dialogboksen. Husk at gem ændring! Du kan altid sætte fluebenet ind igen, når du er færdig med rettelserne.

Den seneste tid har jeg set rigtig mange opråb med samme budskab som denne: ”Får utroligt meget spam via Linkedin. Hvorfor er det, folk ikke kan forstå, at forbindelse på Linkedin ikke er en billet til at spamme hinanden med markedsføring? Stop det!” Det vidner desværre om, at der stadig er mange, der ikke værner om deres netværk, og bruger det med omtanke.

Fakta om undersøgelsen

I alt har 165 personer deltaget i undersøgelsen – med en overvægt af mænd (63 %). Den aldersmæssige fordelingen er 48 % i gruppen 35-49 år, 43 % i gruppen 50-65 år. Langt størstedelen af besvarelserne (64 %) kommer fra lønmodtagere, og 51 % med en lang videregående uddannelse.

Anciennitet på LinkedIn var rimelig høj, hvor 36 % har været med i mere end 5 år, og 33 % har været der mellem 3 og 5 år, og der er en direkte sammenhæng mellem antallet af kontakter og antal år, man har været på LinkedIn. Af de, der har været mere end 5 år på LinkedIn, har 53 % mere end 500 kontakter. 45 % af de, der har være på LinkedIn mellem 3 – 5 år, har 200-500 kontakter. 31 % besøger LinkedIn en eller flere gange om dagen, og 47 % tjekker ind flere gange om ugen.

Er du interesseret i at se hele undersøgelse, kan du sende mig en mail på eva.nautrup@i-factor.dk, så sender jeg den gerne.

E-mail
Kodeord
 

Wick Kommunkation it-forum it-forum

Når du besøger itforum.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på itforum.dk her

OK