Enkel strategi til sociale medier for webshops

Hvis du vil skabe værdi for din webshop ved hjælp af sociale medier, kommer det næppe som nogen overraskelse, at det er en rigtig god idé at lægge en strategi. Det kan være, du kan drage nytte af en stor, forkromet strategi, der har været dyr og tidskrævende at lave og vil kræve mange ressourcer at udføre, men for de fleste vil en mere enkel strategi kunne gøre det.
Så enkelt kan det gøres

Metoden til at lægge strategien er meget simpel: Betragt din webshop som en lille, lokal specialforretning og de sociale medier som den personlige betjening.

De fleste besøger webshops af samme grund, som de besøger specialforretninger. De besøger dem, fordi de har et behov inden for en bestemt niche. I specialforretninger kan ekspedienten hjælpe kunderne med deres behov direkte ved personlig betjening, hvilket skaber værdi for både kunden og forretningen. Dette aspekt går tabt i webshops.

Du kan sagtens tilpasse din webshop, så den hjælper dine kunder bedst muligt, men værdien af den personlige betjening er ikke til stede. Det problem kan de sociale medier afhjælpe.

Men hvilken værdi er det så, personlig betjening har? Personlig betjening forstærker relationen mellem kunde og forretning, den kan styrke loyaliteten, og den hjælper til at skabe ambassadører. Og ja, pekuniær værdi er der også at hente. Både i form af mersalg på kort sigt og den øgede omsætning, de loyale kunder og ambassadørerne giver på lang sigt.
Hvad skal jeg så gøre?

Det eneste, du skal gøre, er at tænke over, hvad du ville gøre, hvis du var indehaver af og ekspedient i en specialforretning, og så gøre det samme på sociale medier. Herunder er et par råd.


1. Vær aktiv

En inaktiv ekspedient skaber ingen værdi - hverken i en fysisk butik eller online. Gå i dialog med kunderne, spørg til deres behov og vigtigst af alt: Reagér på deres henvendelser.

De fleste kunder vil vælge ikke at starte en dialog, hvis ikke der skabes et miljø, hvor dialogen virker ønsket og velkommen. Det er op til dig at skabe et aktivt miljø, hvor det virker naturligt at indgå i samtaler med dig og andre kunder.

2. Lyt

En ofte glemt dyd. Lyt til, hvad dine kunder siger i alle kanaler, hvor du er til stede. Facebook, Twitter, e-mail, telefon - lyt til deres behov og tag dem til efterretning.

Sociale medier er ikke bare endnu en reklamekanal, hvor du skal spytte budskaber ud. De er designet til dialog. Ved at lytte, kan du få uvurderlig viden om, hvad der er vigtigt for dine kunder, hvilke både kan hjælpe dig til at forbedre dit produkt og give dig materiale til kommunikation og markedsføring med optimal relevans for kunderne.

3. Hjælp og vejled

Stiller dine kunder dig spørgsmål direkte, skal du selvfølgelig hjælpe og vejlede dem, men det er ikke det eneste. Fordi du lytter, vil du uden tvivl opdage nogle spørgsmål eller behov, der går igen. Det er din mulighed for at hjælpe og vejlede flere af dine kunder på én gang.

Tag emner op på de sociale medier, der går igen. Der sidder med al sandsynlighed nogle kunder derude, der kan drage nytte af din vejledning, selvom de ikke lige har fået spurgt.

I vejledningen gemmer der sig også noget mersalg. Når det giver mening i forhold til kundens behov, er der naturligvis ikke noget i vejen for at forsøge at sælge lidt ekstra.

4. Værdsæt dine kunder

Specialforretninger lever af kernekunder. Ambassadører, der besøger forretningen igen og igen og omtaler den i deres omgangskreds. Mange specialforretninger er gode til at værdsætte deres kernekunder og sørger for at vise det, hvilket styrker relationen enormt.

De kunder, du er i dialog med på sociale medier, er dine kernekunder. Vis regelmæssigt, at du sætter pris på dem. Giv dem nogle særlige tilbud, reagér med glæde på uopfordrede henvendelser, tak dem.

5. Vis personlighed

Stærke relationer skabes ikke til kolde butiksfacader eller produktkataloger på internettet. Stærke relationer skabes til mennesker og brands, der udstråler personlighed.

Som webshop er sociale medier din bedste mulighed for at vise personlighed. Skab og del indhold, der kommunikerer din personlighed - eller den personlighed, du ønsker skal forbindes med din forretning - og brug en passende sproglig tone.

Lad endelig din personlighed som privatperson skinne igennem. Det vil kun styrke relationen. Sørg dog for, at det ikke løber løbsk, så du ikke ender med at bombardere dine kunder med irrelevante indlæg.

6. Fortæl om nyheder

En dygtig ekspedient i en specialforretning kender sine kernekunder og fortæller dem med glæde og begejstring om nye produkter eller muligheder for kunden, og kernekunden lytter interesseret, fordi vedkommende er investeret i forretningen.

Det samme gælder dine kernekunder på sociale medier. Du har lyttet, så du kender dem, og du ved, hvilke typer nyheder, der interesserer dem mest. Fortæl om nyhederne, lad dem dele din begejstring - og dele den med deres venner.


Er det alt?

En strategi for sociale medier bør altid være under udvikling. Den skal tilpasses både virksomhed, kunder, din personlighed og dit temperament. Du er altså ikke nødvendigvis nået i mål, hvis du bruger strategien ovenfor.

Som nævnt kan det meget vel være, at det giver god mening at lægge en mere omfattende strategi for din brug af sociale medier, men det vil sandsynligvis være en idé at forsøge med ovenstående i første omgang. Om ikke andet vil de erfaringer, du gør dig, give dig et langt stærkere grundlag for at lægge din egen, skræddersyede strategi.
E-mail
Kodeord

Del denne nyhed

Wick Kommunkation it-forum it-forum

Når du besøger itforum.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på itforum.dk her

OK